Weet jij wat SALES in gelijkenis heeft met een toverbol🍭 en ook hoe het eigenlijk gerelateerd is aan mijn eerste verkoopervaring:
Even terug in de tijd…
Meer dan 20 jaar terug vertoefde ik heel veel tijd aan de kust bij mijn grootouders op de camping ⛺️. Zo heel af en toe kreeg ik een zakcentje om een snoep te halen. Of het nu 20 Frank of 50 Frank was weet ik niet meer maar ik voelde me een multimiljonair 🤴. Met die centjes mocht ik een snoep halen en kocht ik een toverbol in de 🍬snoepwinkel recht tegenover de camping 🏕. Drie kleurtjes 🌈 verder vroeg een vriendje waar ik dit had gehaald want hij wou er ook eentje. Hij kreeg ook centjes maar mocht niet van de camping…
Jep, je voelt hem al komen. Ik had een voorstel! 🤝. Hij mocht de mijne overkopen en ik kreeg zijn centjes. Hij had een toverbol (75% toch er van en 3% speeksel van mij) maar hij had een bol, ik ging om een nieuwe dus win-winsituatie me dunkt?
Maar wat heeft deze toverbol nu gemeen met onze sales op vandaag?
Wel in verkopen heb je ook veel lagen die je als verkoper dient bloot te leggen. Vaak zijn antwoorden in eerste lijn niet de antwoorden die veel zeggen. Als je dan de fout maakt om niet door te vragen ben je gezien.
Bv. ‘Je bent te duur’. Dan kan je verder graven naar het volgende laagje en kom je misschien wel bij een andere tegenkantingen zoals: ‘eigenlijk heb je me nog niet voldoende info gegeven over de meerwaarde van het product waardoor ik de prijs niet genoeg kan plaatsen’.
Ook in de uitvoering door SalesArchitects om de salesfunnels op te zetten dienen we enkele laagjes dieper te gaan dan de effectieve sales. We kunnen niet zomaar een salesfunnel opzetten zonder te weten welk potentieel er soms nog verscholen zit in het bedrijf…
Ooit al gehoord over Insight Discovery? Dit is een tool die meer inzicht geeft in het gedrag van jezelf en dat van anderen. Wij zijn grote voorstander om dit te gebruiken in onze verkoopgesprekken om rapport op te bouwen. Of met andere woorden, jouw eigen gedrag afstemmen op dat van de ander.
Hierdoor ontstaat een band, een klik. SalesArchitects gaat altijd voor partnerships en niet voor shortterm deals waardoor ook wij veel belang hechten aan het opbouwen van een goede (sales)relatie. Wat is de link met de kleuren?
Wel Insight Discovery maakt gebruik van een 4-kleurtaal…